Als bestuurder of toezichthouder van een (internationaal) schoolbestuur of samenwerkingsverband stelt u zich waarschijnlijk regelmatig de vraag op welk gebied uw organisatie de voornaamste risico’s loopt en wat u er aan kunt doen om die risico’s beheersbaar te maken.
Financieel ‘in control’ zijn en blijven is naar onze mening een belangrijke randvoorwaarde voor een school of onderwijsinstelling of samenwerkingsverband. Een belangrijke randvoorwaarde als het gaat om de kerntaak; het aan kunnen bieden van passend onderwijs voor leerlingen en het zorgen voor een goede aansluiting op wat leerlingen daarbij nodig hebben. De jaarrekening, het strategisch plan, de (beleidsrijke) meerjarenbegroting en ook het risicobeheersingssysteem (risk management) maken onderdeel uit van dit ‘in control’ zijn en blijven, maar zijn geen doelen op zich, ze vormen een onderdeel van het 'in contol' zijn.
Hoe kun je een goede risicoanalyse maken voor een onderwijsinstelling? In onze visie past daarbij een aanpak waarbij verschillende personen betrokken zijn uit de organisatie en waarbij in ieder geval de volgende zaken betrokken worden:
Het uitvoeren van een risicoanalyse is een onderdeel van het In Control Framework van Wijs Accountants. Wij begeleiden schoolbesturen bij het maken van een goede risicoanalyse, waarbij we het wel van belang vinden dat de risico inventarisatie en beoordeling door werknemers van de onderwijsinstelling zelf wordt uitgevoerd.
Wilt u reageren of meer informatie?